Pohled do zákulisí – jak vznikají vaše show?

Ti z vás, kteří naši Ilumia sledují, už určitě ví, co je to standardní ohnivá a světelná show. Mohli jste na některé z nich být, nebo jste snad viděli fotky z akcí či různá hodnocení a doporučení, která dostáváme od pořadatelů, kteří si nás najímají.

Pokud nás sledujete déle, možná jste si už také všimli, že děláme i show na míru. A tady jsme se o jednu věc doposud nepodělili…

Jak vlastně taková show na míru vzniká?

Podívejme se na konkrétní příklad. Objednalo si nás Výstaviště Floria Kroměříž na adventní výstavu. Vyplnili nám na webu jednoduchý formulář, kde se jen nezávazně informovali.

Zprávu si přečetl Radek Gomola, náš expert přes public relations. Neváhal a okamžitě se ozval zpět, aby zjistil přesné požadavky. Ze zkušenosti už víme, na co se máme ptát, aby byli všichni spokojení, a většinou přijdeme i s nějakou zajímavou invencí. V tomto případě měl pořadatel velmi jasnou představu o tom, co chce, takže to šlo hladce.

Šlo o událost vánočního typu, na které byla výstava betlémů, ukázky řemesel a tři čertovské show. Po nás chtěl ohnivou show na vyvrcholení večera, která bude tématicky vhodná a plynule naváže na show čertů. Trochu postrašit děti, ale zároveň je i pobavit a samozřejmě zaujmout i dospělé. To zahrnovalo jak už zmíněnou práci s ohněm, tak i velké množství pyrotechniky a umělců.

S těmito požadavky se pak Radek obrátil na Romana Dobusche, našeho kreativního CEO, a na Zuz Šoutovou, naši choreografku, kteří dostali za úkol vypracovat návrh, který předložíme pořadateli. To zahrnuje na příklad – kolik našich umělců vystoupí, jak dlouho vystoupení potrvá, s jakými props (pomůckami) se bude pracovat, jaké je potřeba technické vybavení atd.

Jakmile se podařilo vytvořit základní koncept, zavřela se naše choreografka do tělocvičny. Zde začala převádět naše vize a nápady do nových choreografií. Součástí tohoto procesu je i hledání nové a tématicky vhodné hudby.

Po finální domluvě s pořadatelem a dotažení posledních drobností bylo nutné převést teorii do praxe. Tady začíná ta nejtěžší část.

Jak převádíme teorii do praxe?

Domluvení týmu. Vytvoření choreografie. Trénink. Porada. Individuální konzultace. Pilování detailů. A zase trénink. A neustále dokola, dokud není vše naprosto dokonale sladěné. Pořád je ale řeč pouze o choreografickém aspektu, protože teprve v tuto chvíli vyrábíme speciální props – při show na míru si pořadatel může říct, s čím máme pracovat. Samozřejmě předkládáme i vlastní návrhy, jak by to bylo nejvhodnější. Potřebovali jsme efektní nástup na stage a proto jsme v tomto případě volili ohnivý meč.

Jakmile náš technický ředitel Ondřej Vičanek dokončil výrobu props, čekala nás všechny závěrečná zkouška – se vším všudy. S props, s hudbou, s osvětlením, se všemi vystupujícími a částečným make-upem. Taková zkouška se většinou pohybuje v řádu několika hodin a bývá fyzicky velmi náročná.

Jak převádíme teorii do praxe?

Domlouvení týmu. Vytvoření choreografie. Trénink. Porada. Individuální konzultace. Pilování detailů. A zase trénink. A neustále dokola, dokud není vše naprosto dokonale sladěné. Pořád je ale řeč pouze o choreografickém aspektu, protože teprve v tuto chvíli vyrábíme speciální props – při show na míru si pořadatel může říct, s čím máme pracovat. Samozřejmě předkládáme i vlastní návrhy, jak by to bylo nejvhodnější. Potřebovali jsme efektní nástup na stage a proto jsme v tomto případě volili ohnivý meč.

Jakmile náš technický ředitel Ondřej Vičanek dokončil výrobu props, čekala nás všechny závěrečná zkouška – se vším všudy. S props, s hudbou, s osvětlením, se všemi vystupujícími a částečným make-upem. Taková zkouška se většinou pohybuje v řádu několika hodin a bývá fyzicky velmi náročná.

Jak probíhá akce?

Kvůli náročnosti show přijíždíme na místo s 6 hodinovým předstihem. Probíhá setkání s organizátorem, obhlídka místa a vyložení věcí. Začínáme finálním briefingem umělců a pak se hned vrháme na prostorovou zkoušku a poslední trénink.

Protože je zde osm umělců, domluvila si naše make-up artistka ještě svou asistentku. Část týmu si nechává dělat make-up a zbytek připravuje vybavení na show a dělá bezpečnostní kontrolu. Po příjezdu všech skupin čertů se dělá ještě bezpečnostní prostorová zkouška, aby každý věděl, kde má být.

Vše je připraveno a my se nadšeně v naší příjemné backstage těšíme na vystoupení!

Jaký úkol má pořadatel?

Jen jeden, nepovinný, ale nesmírně důležitý. Dát nám zpětnou vazbu. Říci, jak se mu s námi pracovalo. Poradit, co můžeme z jeho pohledu zlepšit, a co naopak už podle něj umíme perfektně.

Umění podle nás bez zpětné vazby nemůže existovat.

Každé dílo, každý film, skladba, obraz a ohnivá show musí mít svého kritika. A kritika má být konstruktivní. Umělec ovšem nesmí být ješitný. Musí mít touhu se neustále zlepšovat, protože pro estetiku neexistuje žádných hranic. Nedá se dosáhnout žádného pomyslného vrcholu. Hledání dokonalosti je proces, který nemůže nikdy skončit, může jen začít – a to je Ilumia.

A co na to říká pořadatel?

Chci upřímně poděkovat celému týmu Ilumia za jejich předvedenou show na naší akci. Zejména chci vyzdvihnout jejich profesionální a zároveň přátelský přístup nejen při samotné show, ale zejména v přípravné fázi. Celá akce vyžadovala kvůli časové náročnosti maximální nasazení a to celý jejich tým splnil na výbornou. Skupinu Ilumia tedy mohu s čistým svědomím všem doporučit a velmi rád se na ně v budoucnu znovu obrátím.

Mgr. Ondřej Kuropata
Produkce Výstaviště Floria

Prohlédněte si atmosféru této jedinečné show:

Fotografie od Lukáš Maštera & Bau
Článek od Matouš Dvořák
2018-12